A A A

marki
Ludzie mają taką tendencję do upraszczania wszystkiego, również w temacie znaków towarowych. Stąd właśnie wzięło się wiele mitów dotyczących prawnej ochrony marki. O tych mitach, o poważnych konsekwencjach jakie za sobą niosą oraz o skutecznych sposobach ochrony marki chciałbym dzisiaj opowiedzieć.

 

 

Mity o ochronie marki

Choć ochrona marki poprzez rejestrację znaku towarowego staje się coraz bardziej popularna, to wciąż można spotkać się z głosami mówiącymi, że nie trzeba robić nic, a prawo i tak będzie chronić naszą markę. Po części jest to prawda. Nie oszukujmy się jednak, ochrona ta jest bardzo ograniczona. Na jakie mity na temat prawnej ochrony marki możesz często natrafić?

 

Zobacz również:

 

1. Rejestracja firmy w CEIDG lub KRS daje silną ochronę.

Z całą pewnością jest to najpopularniejszy mit. Rejestracja firmy w CEIDG lub w KRS nie daje ochrony na nazwę twojej firmy. Prawo do marki powstaje tutaj w wyniku jej komercyjnego używania. Przedsiębiorcy zarejestrowani w jednej z tych baz są chronieni na mocy przepisów kodeksu cywilnego.

Pamiętaj, że nazwy firm nie są w żaden sposób weryfikowane przez urząd. Dlatego w CEIDG znajdziesz ponad 700 firm o nazwie TOM-BUD. Który z tych przedsiębiorców ma więc finalnie wyłączność do nazwy? W tym zakresie panuje w Polsce ogromny bałagan.

 

2. Wymyśliłem nazwę firmy więc mam do niej prawa autorskie.

Również częsty mit. Panuje takie przekonanie, że każdy efekt naszej intelektualnej pracy jest objęty ochroną prawną. Z tym że prawo autorskie chroni wyłącznie utwór.

Jedno słowo, czy nawet proste zestawienie słów nie są uznawane za utwór. Nie ma tutaj miejsca na pozostawienie przez autora elementu twórczego. Spójrz na słowa takie jak SONY czy Audi. Trudno byłoby nazwać je utworami. Teoretycznie bardzo fantazyjne słowo mogłoby kwalifikować się jako utwór, ale w praktyce jest to niemal niemożliwe.

 

3. Kupiłem domenę internetową więc moja nazwa jest chroniona

Wielu przedsiębiorców wierzy, że kupując domenę internetową są objęci ochroną prawną. Niestety, nie jest to prawda.

Kupując domenę nie stajesz się jej właścicielem, lecz abonentem. Można to porównać do wynajęcia mieszkania. Masz możliwość korzystania z domeny na czas trwania umowy. Wciąż jednak nie jesteś realnym właścicielem nazwy firmy.

W ewentualnym sporze sądowym to sędzia oceni czy nazwa, którą się posługujesz jest chroniona. Jeśli w domenie umieściłeś swoją markę i nie zarejestrowałeś jej jako znak towarowy, to wynik takiego sporu może być różny.

 

4. Moja nazwa jest wolna bo nie znalazłem konkurencji w Google

Zdecydowana większość osób swoje poszukiwania nazwy firmy ogranicza do wyszukiwarki Google. Nie znajdując kolizji uznają, że nic im nie grozi. To poważny i kosztowny błąd.

Nie wszystkie firmy posiadają strony internetowe. Może się okazać, że firma o takiej nazwie, choć nie posiada domeny internetowej, jednak istnieje i do tego ma zarejestrowany znak towarowy. Używając jej naruszasz prawo i narażasz się na poważne konsekwencje, także finansowe.

Inną ważną kwestią jest to, że Google wyświetla wyniki lokalne. Nie uzyskasz więc informacji o firmie z Włoch, działającej pod tą nazwą, a firma ta może posiadać zarejestrowany unijny znak towarowy. Znów jest to duże ryzyko, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie analiza prawna marki, wykonana przez doświadczonego rzecznika patentowego.

 

5. Nie znalazłem w bazie Urzędu Patentowego identycznej nazwy

Ci bardziej świadomi, poza przeszukiwaniem Google, decydują się także na przeszukanie baz Urzędu Patentowego. Popełniają jednak błąd, szukając tylko nazw identycznych.

Musisz pamiętać, że ochronie podlegają także oznaczenia podobne. Gdyby tak nie było, korzyści z rejestracji znaku towarowego byłyby znikome. Wystarczyłaby drobna zmiana oryginalnej nazwy i możliwa byłaby jej rejestracja. Dlatego jeśli zamierzasz przeszukiwać bazy urzędu, to zwracaj także uwagę na podobieństwo. Pamiętaj też by twój znak nie wprowadzał konsumentów w błąd.

Żaden przepis nie określa kiedy znaki są podobne, tutaj trzeba odnieść się do praktyki sądów oraz urzędów. Ponownie zatem zalecam skorzystanie z usług rzecznika patentowego, który zajmie się badaniem twojego znaku towarowego. Oszczędzisz swój czas, pieniądze i nerwy.

 

Jak w takim razie mogę ochronić nazwę swojej firmy?

Rejestrując ją jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Jest to najlepszy sposób na ochronę twojej marki. Znakiem towarowym może być nazwa, logo, a także połączenie obu tych form.

Oczywiście nawet ochrona wynikająca z rejestracji znaku towarowego ma swoje ograniczenia. Te ograniczenia to:

  • terytorium – może to być jeden kraj (np. Polska) lub wiele krajów (np. terytorium Unii Europejskiej)

  • forma – znak towarowy może przyjąć formę słowną, graficzną lub słowno-graficzną

  • określone towary i usługi

  • czas – ochrona udzielana jest na okres 10 lat z możliwością jej przedłużenia

 

Co zyskam rejestrując znak towarowy?

Przede wszystkim pewność, że firmowa marka jest bezpieczna, a w przypadku sporu w sądzie twoja pozycja będzie silniejsza.

Świadectwo ochronne jest dokumentem potwierdzającym twoje prawa do marki. Otrzymasz go po pozytywnym przejściu procedury rejestracyjnej. Mając ten dokument w ręce masz gwarancję, że nikt nie zakwestionuje twoich praw. W przypadku znaków niezarejestrowanych jest to o wiele trudniejsze.

Pamiętaj, że prawo ochronne otrzyma ten, kto pierwszy złoży wniosek – kto pierwszy, ten lepszy. Nie pozwól więc, by konkurencja cię ubiegła i tym samym zablokowała ci możliwość działania.

 

Czy rejestracja marki potwierdza, że działam legalnie?

Może ci się to wydać dziwne, lecz rejestracja znaku towarowego nie stanowi potwierdzenia legalności twoich działań. Zarejestrowany znak można unieważnić jeśli narusza on prawa osób trzecich, ponadto osoba poszkodowana może wytoczyć ci proces.

Możesz tego uniknąć – rzecznik patentowy może przeprowadzić dla ciebie badanie znaku towarowego. Otrzymasz odpowiednio przygotowaną opinię prawną, która odpowie na pytanie czy swoją nazwę firmy możesz bez obaw zarejestrować.

 

Czy zastrzeżenie nazwy firmy lepiej zlecić rzecznikowi patentowemu?

Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam. Czy czujesz się na siłach, by samemu się tego podjąć? Czy masz odpowiednią wiedzę, która pozwoli ci uniknąć błędów?

Rejestrując znak towarowy trzeba zachować ostrożność. Jeśli naruszysz cudzy znak, to z pewnością czeka cię proces sądowy. W konsekwencji możesz zostać zmuszony do zmiany nazwy firmy, tym samym cała twoja praca pójdzie na marne. Nie wspominając już o stracie klientów. Spory sądowe często bywają stresujące – czy w takim stanie można skupić się na prowadzeniu biznesu?

Rzecznik patentowy posiada wiedzę i doświadczenie, dzięki któremu może bezboleśnie przeprowadzić cię przez proces rejestracji znaku towarowego. Korzystając z jego usług oszczędzisz sobie nie tylko ewentualnych problemów prawnych, ale także oszczędzisz swój czas, który w końcu też ma swoją wartość.

 

Podsumowanie

Marka to bez wątpienia cenna rzecz dla każdego przedsiębiorcy, a to, co cenne warto chronić. Większość sporów o prawa do marki jest konsekwencją braku odpowiedniej ochrony prawnej. Najpewniejszą ochronę daje rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Wiara w mity może jedynie wpędzić cię w kłopoty. Pamiętaj, że z każdym problemem związanym z rejestracją marki możesz zgłosić się do rzecznika patentowego.

obraz 1

 

marki
Ludzie mają taką tendencję do upraszczania wszystkiego, również w temacie znaków towarowych. Stąd właśnie wzięło się wiele mitów dotyczących prawnej ochrony marki. O tych mitach, o poważnych konsekwencjach jakie za sobą niosą oraz o skutecznych sposobach ochrony marki chciałbym dzisiaj opowiedzieć.

 

 

Mity o ochronie marki

Choć ochrona marki poprzez rejestrację znaku towarowego staje się coraz bardziej popularna, to wciąż można spotkać się z głosami mówiącymi, że nie trzeba robić nic, a prawo i tak będzie chronić naszą markę. Po części jest to prawda. Nie oszukujmy się jednak, ochrona ta jest bardzo ograniczona. Na jakie mity na temat prawnej ochrony marki możesz często natrafić?

 

Zobacz również:

 

1. Rejestracja firmy w CEIDG lub KRS daje silną ochronę.

Z całą pewnością jest to najpopularniejszy mit. Rejestracja firmy w CEIDG lub w KRS nie daje ochrony na nazwę twojej firmy. Prawo do marki powstaje tutaj w wyniku jej komercyjnego używania. Przedsiębiorcy zarejestrowani w jednej z tych baz są chronieni na mocy przepisów kodeksu cywilnego.

Pamiętaj, że nazwy firm nie są w żaden sposób weryfikowane przez urząd. Dlatego w CEIDG znajdziesz ponad 700 firm o nazwie TOM-BUD. Który z tych przedsiębiorców ma więc finalnie wyłączność do nazwy? W tym zakresie panuje w Polsce ogromny bałagan.

 

2. Wymyśliłem nazwę firmy więc mam do niej prawa autorskie.

Również częsty mit. Panuje takie przekonanie, że każdy efekt naszej intelektualnej pracy jest objęty ochroną prawną. Z tym że prawo autorskie chroni wyłącznie utwór.

Jedno słowo, czy nawet proste zestawienie słów nie są uznawane za utwór. Nie ma tutaj miejsca na pozostawienie przez autora elementu twórczego. Spójrz na słowa takie jak SONY czy Audi. Trudno byłoby nazwać je utworami. Teoretycznie bardzo fantazyjne słowo mogłoby kwalifikować się jako utwór, ale w praktyce jest to niemal niemożliwe.

 

3. Kupiłem domenę internetową więc moja nazwa jest chroniona

Wielu przedsiębiorców wierzy, że kupując domenę internetową są objęci ochroną prawną. Niestety, nie jest to prawda.

Kupując domenę nie stajesz się jej właścicielem, lecz abonentem. Można to porównać do wynajęcia mieszkania. Masz możliwość korzystania z domeny na czas trwania umowy. Wciąż jednak nie jesteś realnym właścicielem nazwy firmy.

W ewentualnym sporze sądowym to sędzia oceni czy nazwa, którą się posługujesz jest chroniona. Jeśli w domenie umieściłeś swoją markę i nie zarejestrowałeś jej jako znak towarowy, to wynik takiego sporu może być różny.

 

4. Moja nazwa jest wolna bo nie znalazłem konkurencji w Google

Zdecydowana większość osób swoje poszukiwania nazwy firmy ogranicza do wyszukiwarki Google. Nie znajdując kolizji uznają, że nic im nie grozi. To poważny i kosztowny błąd.

Nie wszystkie firmy posiadają strony internetowe. Może się okazać, że firma o takiej nazwie, choć nie posiada domeny internetowej, jednak istnieje i do tego ma zarejestrowany znak towarowy. Używając jej naruszasz prawo i narażasz się na poważne konsekwencje, także finansowe.

Inną ważną kwestią jest to, że Google wyświetla wyniki lokalne. Nie uzyskasz więc informacji o firmie z Włoch, działającej pod tą nazwą, a firma ta może posiadać zarejestrowany unijny znak towarowy. Znów jest to duże ryzyko, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie analiza prawna marki, wykonana przez doświadczonego rzecznika patentowego.

 

5. Nie znalazłem w bazie Urzędu Patentowego identycznej nazwy

Ci bardziej świadomi, poza przeszukiwaniem Google, decydują się także na przeszukanie baz Urzędu Patentowego. Popełniają jednak błąd, szukając tylko nazw identycznych.

Musisz pamiętać, że ochronie podlegają także oznaczenia podobne. Gdyby tak nie było, korzyści z rejestracji znaku towarowego byłyby znikome. Wystarczyłaby drobna zmiana oryginalnej nazwy i możliwa byłaby jej rejestracja. Dlatego jeśli zamierzasz przeszukiwać bazy urzędu, to zwracaj także uwagę na podobieństwo. Pamiętaj też by twój znak nie wprowadzał konsumentów w błąd.

Żaden przepis nie określa kiedy znaki są podobne, tutaj trzeba odnieść się do praktyki sądów oraz urzędów. Ponownie zatem zalecam skorzystanie z usług rzecznika patentowego, który zajmie się badaniem twojego znaku towarowego. Oszczędzisz swój czas, pieniądze i nerwy.

 

Jak w takim razie mogę ochronić nazwę swojej firmy?

Rejestrując ją jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Jest to najlepszy sposób na ochronę twojej marki. Znakiem towarowym może być nazwa, logo, a także połączenie obu tych form.

Oczywiście nawet ochrona wynikająca z rejestracji znaku towarowego ma swoje ograniczenia. Te ograniczenia to:

  • terytorium – może to być jeden kraj (np. Polska) lub wiele krajów (np. terytorium Unii Europejskiej)

  • forma – znak towarowy może przyjąć formę słowną, graficzną lub słowno-graficzną

  • określone towary i usługi

  • czas – ochrona udzielana jest na okres 10 lat z możliwością jej przedłużenia

 

Co zyskam rejestrując znak towarowy?

Przede wszystkim pewność, że firmowa marka jest bezpieczna, a w przypadku sporu w sądzie twoja pozycja będzie silniejsza.

Świadectwo ochronne jest dokumentem potwierdzającym twoje prawa do marki. Otrzymasz go po pozytywnym przejściu procedury rejestracyjnej. Mając ten dokument w ręce masz gwarancję, że nikt nie zakwestionuje twoich praw. W przypadku znaków niezarejestrowanych jest to o wiele trudniejsze.

Pamiętaj, że prawo ochronne otrzyma ten, kto pierwszy złoży wniosek – kto pierwszy, ten lepszy. Nie pozwól więc, by konkurencja cię ubiegła i tym samym zablokowała ci możliwość działania.

 

Czy rejestracja marki potwierdza, że działam legalnie?

Może ci się to wydać dziwne, lecz rejestracja znaku towarowego nie stanowi potwierdzenia legalności twoich działań. Zarejestrowany znak można unieważnić jeśli narusza on prawa osób trzecich, ponadto osoba poszkodowana może wytoczyć ci proces.

Możesz tego uniknąć – rzecznik patentowy może przeprowadzić dla ciebie badanie znaku towarowego. Otrzymasz odpowiednio przygotowaną opinię prawną, która odpowie na pytanie czy swoją nazwę firmy możesz bez obaw zarejestrować.

 

Czy zastrzeżenie nazwy firmy lepiej zlecić rzecznikowi patentowemu?

Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam. Czy czujesz się na siłach, by samemu się tego podjąć? Czy masz odpowiednią wiedzę, która pozwoli ci uniknąć błędów?

Rejestrując znak towarowy trzeba zachować ostrożność. Jeśli naruszysz cudzy znak, to z pewnością czeka cię proces sądowy. W konsekwencji możesz zostać zmuszony do zmiany nazwy firmy, tym samym cała twoja praca pójdzie na marne. Nie wspominając już o stracie klientów. Spory sądowe często bywają stresujące – czy w takim stanie można skupić się na prowadzeniu biznesu?

Rzecznik patentowy posiada wiedzę i doświadczenie, dzięki któremu może bezboleśnie przeprowadzić cię przez proces rejestracji znaku towarowego. Korzystając z jego usług oszczędzisz sobie nie tylko ewentualnych problemów prawnych, ale także oszczędzisz swój czas, który w końcu też ma swoją wartość.

 

Podsumowanie

Marka to bez wątpienia cenna rzecz dla każdego przedsiębiorcy, a to, co cenne warto chronić. Większość sporów o prawa do marki jest konsekwencją braku odpowiedniej ochrony prawnej. Najpewniejszą ochronę daje rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Wiara w mity może jedynie wpędzić cię w kłopoty. Pamiętaj, że z każdym problemem związanym z rejestracją marki możesz zgłosić się do rzecznika patentowego.

obraz 1

 

Strona 2

Przerejestrowanie samochodu - zobacz, jak to zrobić krok po kroku

Utrata wartości auta - wynajem długoterminowy najkorzystniejszy