A A A

Kaizen to filozofia pracy, która coraz częściej znajduje zastosowanie w polskim biznesie. Przyczynia się do konsekwentnego dążenia do doskonałości poprzez wdrażanie różnego rodzaju rozwiązań. Co warto wiedzieć o kaizen, na czym polega ta filozofia i dlaczego coraz więcej firm decyduje się na jej stosowanie w praktyce?

Czym jest kaizen w biznesie?

Kaizen w biznesie to japońska filozofia pracy polegająca na ciągłym polepszaniu różnego rodzaju procesów, poprawiania zarządzania i produkcji. Za jej pomocą można skrócić czas realizacji pewnych rozwiązań, wpłynąć na wzrost jakości pracy, ale i produktów, zredukować koszty, poprawić ergonomię niektórych stanowisk. Kaizen to doskonalenie właściwie każdego aspektu na etapie prowadzenia i funkcjonowania firmy. Celem tej filozofii jest również utworzenie kryteriów oceny i nagradzania, a także skupienie się na kwestiach technicznych w produkcji. Kaizen ma mobilizować pracowników na wszystkich szczeblach do tego, by cały czas podnosić jakość pracy, a przy tym być zaangażowanym i skupionym na ulepszaniu różnego rodzaju procesów. 

Wyróżnia się dwa rodzaje tej filozofii. Pierwszy z nich to kaizen przepływu, w którym istotne jest dążenie do doskonalenia przepływu materiału i informacji. Drugi typ, kaizen procesu, koncentruje się na ulepszaniu pojedynczych stanowisk pracy, chociażby przez stosowanie niewielkich usprawnień. 

Szkolenia z kaizen w firmach

Chcąc wdrożyć japońską filozofię w zarządzaniu własną firmą, warto skorzystać z kursów, które umożliwiają zrozumienie i wdrożenie jej założeń. Kaizen to proces ciągłego doskonalenia, co podkreślane jest na szkoleniach przeprowadzanych przez cgrowth.pl/portfolio-item/kaizen dla liderów, managerów, specjalistów oraz pracowników produkcyjnych. Celem warsztatów z zakresu kaizen jest wskazanie, jak można wyeliminować straty i ulepszyć funkcjonowanie firmy. Dzięki temu można stopniowo zwiększyć zyski w biznesie i wzmocnić zaangażowanie wszystkich pracowników bez wyjątku. 

Dlaczego warto wdrożyć kaizen do biznesu?

Najważniejsze w filozofii kaizen jest zrozumienie, że jest ona nastawiona na proces, a nie na wynik. Wdrożenie jej do zarządzania własnym biznesem może przynieść szereg korzyści nie tylko dla liderów, ale i również dla pracowników na innych szczeblach. Przede wszystkim motywuje ona do działania. Za jej pomocą można rozwijać kompetencje związane z planowaniem różnego rodzaju działań, stosować nowe rozwiązania, doskonalić umiejętności rozwiązywania problemów itp. 

Ta metoda małych kroków zapewnia dążenie do celu, a przy tym nie zniechęca. Stopniowy proces przybliża do sukcesu, ale też motywuje do dalszego działania. Wystarczy spojrzeć na azjatyckie firmy, które swoje biznesy oparły o filozofię kaizen, by zobaczyć, że model ten faktycznie się sprawdza. Wiele japońskich firm, w tym Toyota, korzystały z założeń tej strategii, czego efekty widoczne są do dzisiaj.

Nasze serwisy

aobiznes250x67   KAIZEN logo   wbiznesie logo eDokumenty logo