A A A

kaizen w firmieMetoda Kaizen jest kojarzona przede wszystkim z usprawniania procesów produkcyjnych. Od kilka lat coraz częściej możemy spotkać się z różnymi szkoleniami, artykułami czy też książkami mówiącymi o zarządzaniu tą metodą. Ale czy Kaizen to tylko usprawnienie w obszarach produkcyjnych?

Co oznacza słowo Kaizen?

Słowo Kaizen przetłumaczone na język polski oznacza poprawę i zmianę na lepsze. Słowo to powstało z połączenia dwóch słów:

KAI – zmiany
ZEN – na lepsze

Kaizen jest jednak nie tylko słowem, ale również japońską filozofią biznesową i sposobem postępowania. Filozofia ta znalazła swoje zastosowanie w procesach poprawy zarządzania firmą, nie tylko w obszarach produkcyjnych ale również biznesowych.

Filozofia Kaizen w firmie

Filozofia zarządzania metodą Kaizen rozwinęła się w Japonii, która po drugiej wojnie światowej odbudowywała swoją gospodarkę. Najważniejszymi założeniami tej filozofii jest wprowadzanie zmian małymi krokami.

Nie od dziś wiadomo, że wprowadzanie zmian w firmie może powodować opór oraz niechęć wśród pracowników. Często pracownicy z niechęcią podchodzą do zmian, które zakłócają wyuczony sposób funkcjonowania. Filozofia zarządzania Kaizen ma sprawić, aby pracownicy nie tylko akceptowali wprowadzane zmiany, ale również sami chcieli je inicjować.

Co zrobić, aby pracownicy mniej się bali wprowadzanych zmian?

Na rynku polskim pracownicy w wielu firmach przyzwyczaili się, że zmiany związane są zazwyczaj z wprowadzeniem jakiejś innowacji – przełomowego rozwiązania, nowego sposobu produkcji itp. Filozofia japońska jest oparta na innych założeniach, wyróżnić w niej możemy m.in.

  1. Inicjatorem zmian jest zespół. Japończycy skupiają się bardziej na współpracy oraz relacjach z innymi współpracownikami.
  2. Kaizen ma za zadanie usprawnić już działającą technologię i system. Innowacja wymaga zmiany technologii lub systemu (w niektórych przypadkach jest to nieuniknione, jednak czasem wystarczy wprowadzić trochę mniejszych zmian, aby uzyskać podobny efekt).
  3. Kaizen angażuje naszych pracowników, osoby, które każdego dnia spotykają się z danym problemem i doskonale zdają sobie z niego sprawę. Zmiany takie są wynikiem obserwacji pracowników, którzy wiedzą co im przeszkadza.
  4. Kaizen to filozofia małych kroków. Wprowadzanie usprawnień jedna po drugiej jest dużo bardziej znośne dla pracowników i łatwiejsze do zaakceptowania.


Skuteczne wdrożenie Kaizen wymaga zrozumienia celów i zasad działania filozofii Kaizen, dlatego warto jest położyć odpowiedni nacisk na szkolenie kadr przedsiębiorstwa.


Filary filozofii Kaizen oraz jej kluczowe zasady

Jak już wiemy, Kaizen oznacza zmianę na lepsze. W praktyce chodzi o to, że każdego dnia powinniśmy dążyć do ulepszania tego, co da się ulepszyć dzięki zaangażowaniu pracowników naszej firmy. Każde ulepszenie procesu, nie ważne czy małe, czy też duże ma pomóc naszej firmie podnosić poziom bezpieczeństwa, jakości pracy i efektywności całej firmy.

Wprowadzając metodę Kaizen do naszej firmy musimy pamiętać o 10 zasadach tej metody:

  1. Problemy stwarzają możliwości
  2. Pytaj 5 raz „Dlaczego?”
  3. Bierz pomysły od wszystkich
  4. Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia
  5. Odrzucaj ustalony stan rzeczy
  6. Wymówki, że czegoś nie da się zrobić, są błędne
  7. Wybieraj proste rozwiązania, nie czekają na te idealne
  8. Użyj sprytu zamiast pieniędzy
  9. Pomyłki koryguj na bieżąco
  10. Ulepszanie nie ma końca

Filozofia Kaizen wymaga świadomości, wiedzy i konsekwencji od pracowników oraz kadry menażerskiej firmy, dlatego warto jest zacząć od odpowiednich szkoleń wyjaśniających czym jest Kaizen, jakie są cele wdrożenia itp.
Swoją przygodę możemy rozpocząć od przeczytania artykułów lub książek. Historia Toyoty, która również stosuje oraz rozwija metodę Kaizen, może być dla wielu osób bardzo inspirująca.
Warto również jest skorzystać ze szkoleń Kaizen które ułatwią nam rozumienie tej niezwykłej filozofii oraz odpowiedzą na wiele pytań.

Nasze serwisy

aobiznes250x67   KAIZEN logo   wbiznesie logo eDokumenty logo