Ostatnia awaria wywołana przez aktualizację CrowdStrike, sparaliżowała około 8,5 miliona urządzeń globalnie. Microsoft poinformował, że awaria dotknęła głównie banki i lotniska, prowadząc do poważnych zakłóceń w ich działalności. Niestety, w tym czasie mediom umknęła kolejna awaria, która uderzyła głównie w małe firmy - użytkowników ploterów Roland.
Problemy po aktualizacji Windowsa
Ostatnia awaria wywołana przez aktualizację CrowdStrike, sparaliżowała około 8,5 miliona urządzeń globalnie. Microsoft poinformował, że awaria dotknęła głównie banki i lotniska, prowadząc do poważnych zakłóceń w ich działalności. Niestety, w tym czasie mediom umknęła kolejna awaria, która uderzyła głównie w małe firmy - użytkowników ploterów Roland.
Kłopoty użytkowników ploterów Roland
Jak działają plotery Roland?
Plotery Roland, takie jak model GX24, wykorzystują mechanizmy serwo do cięcia i rysowania. Wymaga to precyzyjnej komunikacji pomiędzy komputerem a urządzeniem przez port USB. Użytkownicy tych ploterów zwykle korzystają z dedykowanego oprogramowania, które musi być kompatybilne zarówno z systemem operacyjnym, jak i sterownikami.
Objawy usterki - ploter Roland nie reaguje
- Ploter jest prawidłowo zainteresowany i wykrywany przez komputer z systemem Windows.
- Prawidłowo wycina stronę testową.
- Gdy próbujemy wysłać do niego własne pliki, ploter Roland nie reaguje lub wycina kształty w niewłaściwych miejscach na arkuszu.
- Na przykład, jeśli przeniesiemy grafikę na górę pola druku, ploter będzie wycinał, natomiast na dole pola nie będzie nic wycinać.
- Dotknięte awarią modele urządzeń: GS-24, GS2-24, GX-24, GR-540, GR-640, GX-500, GX-640
Problemy zgłaszane na forum Microsoftu
Po instalacji aktualizacji KB5039211 użytkownicy zaczęli masowo raportować problemy:
- Przerwana komunikacja: Najczęstszy problem dotyczył zakłóceń komunikacji między ploterami Roland GX24 a ich sterownikami przez protokół USB, co uniemożliwiało korzystanie z urządzeń.
- Proponowane rozwiązania: Doradca Microsoftu, Gunasekar N, sugerował na forum answers.microsoft.com odinstalowanie nieszczęsnej aktualizacji oraz wstrzymanie automatycznych aktualizacji systemu.
- Problematyczna poprawka może pojawiać się pod różnymi numerami: Windows 100: KB5040442, KB5039302, KB5039212. Windows 10: KB5040427, KB5040427, KB5039211.
Trudności w naprawie awarii
Niestety, pomimo rekomendowanych działań, wielu użytkowników wciąż borykało się z problemami:
- Powtórne instalacje aktualizacji: System samoczynnie ponownie instalował aktualizację, mimo jej wcześniejszego usunięcia.
- Kolejne problematyczne aktualizacje: Aktualizacja zmieniła swoją nazwę na KB5040427, zwiększając frustrację użytkowników.
- Brak jednolitego rozwiązania: Nie każdy użytkownik był w stanie przywrócić pełną funkcjonalność swoich urządzeń, co wprowadzało chaos i niepewność.
Jak naprawić niedziałający ploter Roland po aktualizacji:
Aby rozwiązać problem, wykonaj poniższe kroki:
- Odinstalowanie aktualizacji:
- Otwórz Panel Sterowania.
- Przejdź do Programy -> Programy i funkcje.
- Wybierz Zainstalowane aktualizacje i znajdź aktualizację Windows10: KB5039211 / Windows11: KB5039212.
- Kliknij Odinstaluj.
- Wyłączanie automatycznych aktualizacji:
- Otwórz Ustawienia -> Aktualizacja i zabezpieczenia.
- Kliknij Opcje zaawansowane i wyłącz Automatyczne aktualizacje.
- Instalacja poprzednich wersji sterowników:
- Pobierz odpowiednią wersję sterowników z oficjalnej strony Roland.
- Zainstaluj sterowniki ręcznie, postępując zgodnie z instrukcjami instalatora.
- Sprawdzenie poprawności komunikacji:
- Upewnij się, że ploter jest prawidłowo podłączony.
- Przeprowadź test komunikacji z urządzeniem, korzystając z dedykowanego oprogramowania Roland.
Reakcja firmy Roland
Producent ploterów zalecał użytkownikom odinstalowanie problematycznych aktualizacji i skontaktowanie się z wsparciem technicznym. Ponadto, Roland pracuje nad aktualizacją sterowników, a użytkownikom zaleca się regularny kontakt z wsparciem technicznym w celu otrzymania najnowszych informacji i poprawek.
Historia właściciela firmy koszulkazlogo.pl
Produkcja odzieży firmowej wymaga niezawodnych ploterów Roland. Właściciel koszulkazlogo.pl opowiada:
"Codziennie używamy ploterów Roland do tworzenia ubrań z logo firmy naszych klientów. Po zakupie nowych komputerów i zainstalowaniu najnowszych aktualizacji Windowsa, plotery zaczęły sprawiać problemy. Spędziłem godziny, próbując rozwiązać problem, myśląc, że przyczyna leży w nowym sprzęcie. Dopiero na grupie facebookowej znalazłem informacje o problemach związanych z aktualizacją Windowsa. Jestem zawiedziony, że Microsoft nadal nie wycofał wadliwych zmian. Awaria dotknęła wielu przedsiębiorców na całym świecie."
Co teraz?
Pomimo różnych prób rozwiązania problemów, wielu użytkowników nadal cierpi z powodu problematycznych aktualizacji. Microsoft nie wydał jeszcze oficjalnej jednej łatki czy oświadczenia. Użytkownicy są zmuszeni do korzystania z tymczasowych rozwiązań i monitorowania aktualizacji systemu. Firma Roland pracuje nad aktualizacją sterowników, a użytkownikom zaleca się regularny kontakt z wsparciem technicznym w celu otrzymania najnowszych informacji i poprawek.