Społeczność BlaBlaCar liczy już więcej niż 5 mln użytkowników, a kierowcy zgłosili chęć zabrania ponad 4 milionów pasażerów - między innymi takimi liczbami może pochwalić się platforma, podsumowując rok 2023. Najaktywniejszy kierowca ma na swoim koncie aż 611 przejazdów, najstarszy 85 lat, a najpopularniejszą marką samochodu jest Volkswagen.
W ubiegłym roku z platformy BlaBlaCar korzystało 26 milionów użytkowników na całym świecie – polscy kierowcy i pasażerowie stanowią jej bardzo ważną część. Społeczność tę łączą wspólne potrzeby: aby ich podróże były wygodne, łatwo dostępne i bezstresowe. Odpowiedzią na nie jest idea platformy, polegająca na udostępnianiu wolnych miejsc w samochodzie pasażerom szukającym transportu na tej samej trasie.
Wspólne przejazdy nie tylko w kraju
Choć BlaBlaCar jest szczególnie popularny wśród kierowców oferujących przejazdy w kraju, na przykład pomiędzy miastami w obrębie jednego województwa, użytkownicy platformy podróżują wspólnie także za granicę. Najdłuższą krajową trasą BlaBlaCar była ta z Krakowa do gminy Rewal, licząca aż 972 km. Potrzeby komunikacyjne polskich użytkowników platformy wykraczają jednak poza granice kraju nad Wisłą. W 2023 roku zadeklarowali oni jako cel lub miejsce startowe aż 6398 zagranicznych miejscowości, w 38 krajach. Liczby te pokazują, że BlaBlaCar jest popularnym rozwiązaniem w przypadku dalekich podróży, również w celach turystycznych.
Sprytny sposób na drogie paliwo
Trzech na czterech kierowców chce zabrać do swego auta współpasażera, by oszczędzić na kosztach paliwa – to jeden z głównych powodów wskazywanych w badaniu BlaBlaCar przeprowadzonym w listopadzie 2023. Okazuje się, że zabranie współpasażerów to realne oszczędności. Blisko 42 proc. badanych zadeklarowało, że na współdzielonych przejazdach oszczędza między 30 a 50 proc. kosztów paliwa. Oszczędności poniżej 30 proc. kosztów osiąga co trzeci kierowca, zaś pomiędzy 50 a 70 proc. – co piąty. Co dwudziesty kierowca jest w stanie zaoszczędzić ponad 70 procent! W obliczu zeszłorocznych podwyżek cen na stacjach paliw współdzielone przejazdy szczególnie wzmocniły swoje znaczenie jako sposób na radzenie sobie z rosnącymi kosztami podróżowania.
Społeczność BlaBlaCar – jaka jest?
Polscy użytkownicy platformy to ciekawa i zróżnicowana grupa. Wśród wspólnie podróżujących zdarzają się zarówno millenialsi, użytkownicy z generacji Z, jak i bardziej doświadczeni kierowcy. Wśród kierowców w 2023 roku dominowali mężczyźni (81,5% użytkowników), za to kobiety równie chętnie podróżowały na fotelu pasażera. Żeńska reprezentacja znalazła się także w gronie najaktywniejszych kierowców platformy – jest nią pani Agata, która dotychczas udostępniła 505 przejazdów. Na pierwszym miejscu uplasował się pan Piotr, z wynikiem aż 611 przejazdów, najczęściej realizowanych na trasie Płock-Warszawa.
Ciekawe są także zeszłoroczne statystyki dotyczące dni, w których podróżowali użytkownicy BlaBlaCar. W ubiegłym roku najczęściej wybierali BlaBlaCar w niedzielę – co może mieć związek z chęcią uniknięcia przepełnionych autobusów i pociągów, np. w przypadku studenckich powrotów z weekendów spędzonych w rodzinnych domach. Co więcej, dla osób podróżujących z obszarów wykluczonych komunikacyjnie BlaBlaCar stanowi rozwiązanie problemu braku dostępnych połączeń kolejowych czy autobusowych. Piątek zajmuje drugie miejsce pod względem popularności, co może być wynikiem rosnącej atrakcyjności weekendowych wypadów, takich jak tzw. city breaks, które stanowią popularną formę relaksu dla młodych ludzi. W piątki użytkownicy platformy odwiedzają też znajomych i rodzinę oraz realizują podróże powrotne związane z pracą czy studiami.
Samochodowy kalejdoskop
Najpopularniejszą marką na platformie w Polsce okazał się Volkswagen. Następnie, w rankingu popularności, pojawiły się Audi i Škoda. Uwagę przyciągają jednak również mniej liczne, lecz bardzo ciekawe i nietypowe modele samochodów, którymi jeżdżą kierowcy BlaBlaCar. Wśród nich znajdziemy wiele klasyków, jak: Syrenę, Poloneza, Warszawę czy Wartburga. Podróżujący z BlaBlaCar mogą liczyć także na luksusowy przejazd Porsche, Ferrari, Bentleyem, Maybachem czy Astonem Martinem. Na liście nie zabrakło również samochodów elektrycznych – przykładowo 584 podróży odbyło się autami marki Tesla.
Francuski sukces, polskie możliwości
Wspólne przejazdy, w Polsce kojarzone przede wszystkim z platformą BlaBlaCar, wciąż mają w naszym kraju duże pole do rozwoju. Dla porównania w ojczyźnie usługi, Francji, gdzie udostępnianie miejsc w samochodach jest dofinansowane przez państwo, kierowcy opublikowali aż 24.5 miliona miejsc w swoich autach - to ponad 6 razy więcej niż w Polsce.
Może mieć to związek z długofalowymi działaniami francuskiego rządu, który wprowadził program premiowy dla kierowców oferujących współdzielenie przejazdów. W 2023 roku rozdzielono między francuskich kierowców 50 milionów euro – a sam projekt przedłużono na rok 2024. Sprawdzony model z zagranicy wskazuje, że podobne rozwiązanie mogłoby odnieść sukces także w Polsce. Współdzielone przejazdy znacząco przyczyniają się do redukcji emisji CO2, rozluźniają ruch na drogach i zapewniają podróżującym odczuwalne oszczędności na kosztach komunikacji.
Olgierd Szyłejko, Country Manager BlaBlaCar Polska:
W 2023 roku BlaBlaCar potwierdził swoją silną pozycję nie tylko jako platformy łączącej podróżujących, ale jako partnera, który dba o potrzeby swoich użytkowników. Dążymy do tego, aby każda podróż była nie tylko wygodna i ekonomiczna, ale przede wszystkim dostępna – do każdego zakątka kraju i poza jego granice. Chcemy sprostać różnorodnym oczekiwaniom naszej zróżnicowanej społeczności, niezależnie od tego, czy wybierają BlaBlaCar w celach podróży wypoczynkowych, tych związanych z pracą lub edukacją bądź ze względu na troskę o środowisko i redukcję śladu węglowego.