A A A
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

technology network business teamwork friendship en glncsma
Jeśli kluczem Twojego biznesu są relacje z ludźmi, zasady networkingu nie powinny być Ci obce. Budowanie trwałych relacji, w perspektywie czasu, zwiększy skalę działań Twojej firmy. Jak to zrobić? Podpowiadamy 5 kluczowych zasad budowania relacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Networking to sztuka nawiązywania i utrzymywania relacji, które niosą dla nas wartości. Tymi wartościami mogą być m.in. wymiana informacji, wymiana zasobów czy też wzajemne poparcie.

To podstawowe narzędzie pozwalające odnieść sukces zarówno na rynku pracy, jak i w biznesie. Dzięki świadomemu networkingowi możemy zbudować przewagę nad naszymi konkurentami.

Skuteczny networking to nie tylko rozdawanie hurtowo wizytówek, ale przede wszystkim długofalowe kontakty, systematyczność w podtrzymywaniu znajomości, budowanie zaufania między stronami oraz wzajemność relacji i stałe rozszerzanie sieci swoich kontaktów. 

 

Zasada 1: bądź widoczny

Networking to przede wszystkim uczestnictwo w: różnych branżowych wydarzeniach, konferencjach, szkoleniach, eventach, a także aktywność lokalna oraz społeczna. To również widoczność w mediach społecznościowych. Na każdym z tych poziomów buduj nie tylko pozycję eksperta i specjalisty w danej dziedzinie, ale także pokazuj swoją osobowość. Networking to połączenie działań profesjonalnych z działaniami nieformalnymi. Pamiętaj, by zawsze mieć przy sobie wizytówki –- mogą się przydać nawet na spotkaniach rodzinnych (weselach itd.)

 

Zasada 2: zbuduj swoją siatkę kontaktów

Pierwszym krokiem jest wypisanie osób, które znamy w kręgach biznesowych, rodzinnych, towarzyskich. Dobrym sposobem jest wykorzystanie do tego celu Excela. By zbudować skuteczną sieć należy zastanowić się, jaki jest nasz cel? Czy poszukujemy ofert pracy czy też kontrahentów itd. Obranie kierunku jest bardzo ważne, ponieważ determinuje nasze dalsze kroki. Zwracamy uwagę na osoby, które mogą nam pomóc bądź też doprowadzić do poznania osób ważnych z punktu widzenia naszego celu (mogą to być mentorzy, kontrahenci czy też rekruterzy). Kolejnym krokiem jest nawiązanie z nimi relacji oraz podtrzymywanie kontaktu w sposób ciągły.

 

Zasada 3: zadbaj o branding

Branding w networkingu to nie tylko kolory czy fonty jakich używasz na wizytówkach czy newsletterach do bazy klientów. To także sposób, w jaki odbierają Cię inni. Dobrze jest się wyróżnić i stosować jeden charakterystyczny motyw np. nietuzinkowa kolorowa koszula, awangardowe okulary, eleganckie pióro czy zakładanie sukienek zawsze w tym samym kolorze. Oczywiście strój czy inne elementy Twojego brandingu powinny być dostosowane do branży, w jakiej działasz.

 

Zasada 4: stosuj zasadę win-win

Zasada win-win pozwala wygrywać każdej ze stron. Pamiętaj, że w networkingu chodzi o relacje, które dają korzyść obu stronom. Zadowolony klient wróci ponownie, tak samo partner biznesowy czy przyjaciel. Jeśli działasz nie tylko dla własnej korzyści a szukasz rozwiązań, które zapewnią też wygraną drugiej stronie, zyskasz szacunek i relacje na długie lata.

 

Zasada 5: wiarygodność i systematyczność

Aby nasza sieć kontaktów działa skutecznie, powinniśmy każdego dnia poświęcić jej minimum 30 minut. Bądźmy otwarci w relacjach, uczciwi i systematyczni. Brak kontaktu z osobą z naszej sieci przez kilka miesięcy czy tygodni to jak wyrzucenie jej wizytówki do kosza. Odbudowanie takiej relacji może nie być już możliwe. Warto podtrzymywać relacje, chociażby dzięki wysłaniu krótkiej wiadomości czy napisaniu komentarza pod postem. Chwila naszego działania pozwala zachować ciągłą pamięć o naszej działalności.