Projekt graficzny dla wielu osób wydaje się prosty i nieskomplikowany. Wbrew pozorom bardzo często staje się powodem do dyskusji i pytań między klientami a grafikami. W swojej pracy artyści napotykają pytania, wynikające z nieznajomości specyfiki branży. O czym warto wiedzieć, zamawiając projekt plakatów, ulotek lub innych nośników reklamowych? Dowiedz się, jak przebiega tworzenie materiałów wizualnych i dlaczego ma tak duże znaczenie.
Najczęściej spotykaną definicją projektu graficznego jest cyfrowa praca plastyczna. To określenie nie zdradza jednak szczegółów. Tego typu wzory tworzone są zazwyczaj na potrzeby Internetu lub druku. Mogą składać się z elementów grafiki wektorowej, typografii itp. Projektem graficznym można więc nazwać zarówno plakat czy wizytówkę, jak i reklamowy baner na stronie internetowej.
Kiedy warto skorzystać z projektowania graficznego?
Drukarnia nie będzie w stanie stworzyć fizycznych materiałów reklamowych, nawet jeśli w zamówieniu klient określi wszystkie informacje, które mają znaleźć się w końcowym projekcie. Konieczne jest wykonanie projektu o wymaganym formacie w specjalnym programie komputerowym. Profesjonalista wybierze odpowiedni krój pisma, określi pasujące rozmiary i kolory, a także ustawi spady i rozdzielczość. Zatrudnienie specjalisty jest więc niezbędne.
Grafika może opierać się na zdjęciu przygotowanym przez klienta. Musi być jednak dopasowana do identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom nawet prosty projekt może okazać się wymagający. Odpowiednie skomponowanie kilku elementów bywa bardzo pracochłonne. Nieskomplikowane wzory wymagają takich samych umiejętności, co bardziej złożone dzieła.
Jak powstaje projekt graficzny?
W branży graficznej dużym problemem jest brak współpracy ze strony klienta. Wielu zleceniodawców ma duże opory przed dostarczeniem własnego logo czy innych znaków graficznych, które mają być umieszczone w projekcie. Artyści nie powinni sami szukać tych wzorów, ponieważ mogą narazić się na problemy prawne. Dostarczone przez właściciela materiały mogą być wykorzystywane bez obaw.
Przekazanie dokładnych wytycznych i całego pakietu plików graficznych może znacznie przyspieszyć pracę. Szukanie gotowych elementów i sprawdzanie ich dostępności zajmuje sporo czasu. Dlatego warto już na samym początku załączyć wszystkie potrzebne materiały.
Od czego zależy cena projektu graficznego?
Wielu klientów zgłasza się do projektantów z pomysłem na grafikę. Oczekują wtedy obniżenia ceny i szybkiego wykonania wzoru. Należy jednak mieć na uwadze, że takie wytyczne mogą stanowić utrudnienie, ponieważ nie wszystkie pomysły można wykonać. Wizualizacja materiałów reklamowych jest dobrym początkiem, ale trzeba ją oszlifować – dostosować do ograniczeń technicznych i konkretnych formatów.
Profesjonalne usługi graficzne, oferowane przez agencje takie jak Happy Island, istnieją po to, aby wybrać najlepszy wariant projektu. Specjaliści wykorzystują swoje umiejętności, aby określić, w jaki sposób przedstawić wizytówkę, plakat czy baner reklamowy. Następnie mogą przygotować wzór w kilku wersjach kolorystycznych. Dzięki temu można wybrać ten, który najlepiej odzwierciedla wizerunek marki.